Archiv pro měsíc: Prosinec 2017

Diéta na 5 spôsobov


Vegetariáni/vegáni
Najrozšírenejšou formou diéty sa stalo vegetariánstvo. Prekvapivo vôbec nie preto, že by išlo len o zhadzovanie nenávidených kíl na váhe, ide skôr o presvedčenie. Dávajte si pozor, vegetarián nie je vegán! Zatiaľ čo v prvom prípade je povolené jesť mliečne výrobky alebo vajíčka, v niektorých prípadoch dokonca i ryby a morské plody, v tom druhom ide o myšlienku, že požívanie akýchkoľvek živočíšnych produktov je nesprávne. V konečnom dôsledku za oboma diétami stojí koncept práv zvierat a zdravého životného štýlu.

ovoce

Detoxikačné diety, očisty…
Kofeín, alkohol, cigarety to sú veci pri, ktorých nás určite napadne slovo „detox“. Prvým krokom je vysadiť práve tieto zlozvyky, ďalej postupne obmedzovať príjem smaženého, cukru a tukov. Ak sa úspešne prenesiete do druhého kroku, stačí vám poriadny mixér a návod na internete, prípadne si zakúpiť balíček ponúkaný mnohými firmami. V hrubej podstate spočíva diéta v 7-10 dňovom „pôste“, kedy smiete jesť len určité mixy v tekutej podobe, taký smoothie týždeň. Metódy a recepty sa stávajú populárnymi vďaka odporúčaniam rôznych slávnych osobností, i napriek varovaniam lekárov, môžu totiž spôsobiť časté a silné bolesti hlavy, vyčerpanosť alebo tráviace ťažkosti.

Frutariánstvo
Pre ľudí neovládajúcich cudzie jazyky môže znieť názov zvláštne. Trochu drastickejšie chápané vegetariánstvo alebo odnož vegánstva, frutariánstvo tvrdí, že najlepšie je jesť ovocie a zeleninu len čerstvé a tepelne neopracované. Nedovoľuje živočíšne produkty a často aj obilniny.

Paleolitická diéta
Diéta kamennej doby, jednoduchá, primitívna. Naši predkovia nepoznali zložité systémy poľnohospodárstva, techniku na smaženie, pečenie, grilovanie ani to, že treba podojiť kravu, páliť alkohol či pražiť kávu. Korienky, ovocie, zelenina, mäso pečené na otvorenom ohni sú veci dostupné aj bez komplikovanosti modernej doby. Soľ, obilniny, mliečne produkty, alkohol a kofeín určite v tomto jedálničku nenájdeme.

Vitariánstvo
Vitariáni veria, že opracované potraviny sú zdrojom chorôb a rôznych stravovacích porúch. Jediným možným východiskom, je teda konzumovať len také jedlá, ktoré si nevyžadujú tepelnú prípravu. Okrem klasických zložiek spomínaných vo väčšine diét, sem patria aj surové vajíčka, mäso alebo surové ryby. Pre niekoho sú prípustné aj mliečne výrobky, ale v žiadnom prípade cukry, alkohol a kofeín.

koktejl

Má to vôbec zmysel?
Možno vám príde, že takmer všetky spomínané diéty majú veľa spoločného, ba dokonca, že sú rovnaké. Je to dané tým, že obyčajne vychádzajú z určitých vedeckých poznatkov v oblasti stravovania a len sa im snažia prispôsobiť po svojom. Ak si skutočne myslíte, že vám pomôže 10 dní piť len zmixované šťavy, ktorých obsah tvorí tak z 80% voda a zvyšok je napríklad citrón a všelijaké korenie, len smelo do toho a vyskúšajte to. Úbytok váhy je takmer garantovaný, a zdravie, to je predsa aj pocit. Za najrozumnejšie však veľa ľudí považuje jednoducho vyrovnaný jedálniček, trocha toho pohybu, skrátka zdravý životný štýl.   

Číst dále

Superpotravina z našich lúk


Peľ je neskutočný dar prírody. S jeho zberom nám pomáhajú usilovné priateľky včielky, keď opeľujú kvety a stromy. Na chĺpkoch na zadných nožičkách sa zachytia stovky až tisíce peľových zrniečok, ktoré sa postupne sformujú do granúl. Každá včielka je schopná priniesť do úľa len 2 zrnká peľu, uskladni ich do buniek plastu, zaviečkuje a nechá dozrieť (prebehne fermentácia). Takto upravený peľ slúži ako zdroj bielkovín pre kolóniu.

květ

Ak sa pred úľ položí mala búdka s mriežkou, včely, ak sa chcú dostať do úľa nemajú inú možnosť a musia cez ňu prejsť a peľové granuly sa zachytia na mriežke. Samozrejme len malé množstvo peľu môžeme odobrať úľu ak nechceme, aby včielky trpeli nedostatkom potravy.
Včelí peľ je superpotravina v právom zmysle slova. Obsahuje viac ako 250 látok vrátane aminokyselín, bielkovín, sacharidov a minerálov. Tiež obsahuje vitamíny A, C, D, E, K, vitamíny skupiny B, nenásytne mastne kyseliny a enzýmy

včela

Účinky peľu a jeho využitie
·         je prirodzený zdroj energie, je vynikajúci prostriedok proti únave
·         posilňuje obranyschopnosť organizmu, chráni ho pred vírusmi a baktériami, ma protizápalové účinky
·         enzýmy podporujú trávenie, zvyšuje chuť do jedla pri rekonvalescenciách
·         ma pozitívne účinky na nervovú sústavu, užíva sa tiež pri poruchách spánku
·         používa sa pri srdcovo-cievnych ochoreniach, zabraňuje lámavosti kapilár
·         vysoký obsah antioxidantov chráni voči voľnými radikálmi a chráni bunky pred oxidáciou
·         odporúča sa i pri problémoch s neplodnosťou
·         požíva sa pri rôznych alergiách, keďže znižuje v organizme obsah histamínu
·         pomáha pri kožných problémoch a podporuje rast vlasov

pyl
 
Preventívne môže dospelý človek konzumovať 5 gramov, čiže asi 1 čajovú lyžičku denne, rozdelenú na 3 dávky po dobu 1 – 2 mesiacov. Ak už ma nejaké zdravotné problémy, dávku peľu sa zvyšuje, ale maximálne na 20g denne. Pri vyšších dávkach sa môže človek „predávkovať“ a hrozí hypervitaminóza. Taktiež treba byť opatrný, ak človek ešte nikdy peľ nejedol a užiť na začiatok len zopár granuliek kvôli možnej alergickej reakcií. Tehotné ženy by peľ nemali konzumovať vôbec.
Včelí peľ sa dá užívať priamo prehltnutím peľu alebo primiešať ho do jogurtu alebo ovocnej šťavy. Týmto spôsobom však ľudský organizmus dokáže spracovať asi len 60% zo všetkých cenných látok. Aby ich telo vedelo úplne stráviť a využiť, peľ sa najprv zmieša s medom. Za pár dní prebehne fermentácia a stráviteľnosť peľu sa zvýši až na 100%. 

Číst dále

Neodolateľná atmosféra Vianoc v Madride


Cestovanie pre niekoho znamená únik z práce, pre niekoho je to životný štýl. Akokoľvek to je, vždy človeka poteší, keď naberie nové zážitky a skúsenosti. Jedným zo skvelých zážitkov, na ktoré sa dá ešte dlho spomínať, je aj vianočný Madrid.

čokoláda

Fantázii sa tu medze nekladú
Na Plaza Mayor je veselo tradične  až do 6.januára. Na tomto námestí nájdete vyzdobené stánky ponúkajúce rôzne suveníry , všakovakých pouličných umelcov predvádzajúcich krkolomné kúsky a množstvo ľudí vo farebných kostýmoch . Môže sa ľahko stať, že okolo Vás prejde muchotrávka alebo krígeľ piva. Španieli majú zmysel pre humor i fantáziu.  A môže sa stať, že milovníci teplejšieho počasia budú mať šťastie. Je totiž celkom bežné, že počas decembra  sa teplomer vyšplhá na krásnych 17 stupňov Celzia.

socha

Vedeli ste, že symbolom Madridu je medveď?
Kedysi žilo na území Španielska množstvo medveďov, ktorí postupne vymizli. Ostala ale po nich pamiatka. A to socha medveďa, ktorý sa opiera o strom madroňo. Tento významný symbol Madridu, sa nachádza na jednom z najfrekventovanejších námestí v meste, Puerta del Sol. Okrem krásnej architektúry, kaviarničiek, reštaurácií a obchodov, sa tu môžete pofotiť s rôznymi postavičkami z rozprávok, ktoré Vás budú vítať na každom kroku, vrátane Mr.Beana. V čase vianočného obdobia na tomto mieste žiari  obrovský vianočný stromček.

Požiar kráľovského paláca
V roku 1734 vypukol v nádhernom kráľovskom paláci taký rozsiahly požiar, že budovu museli renovovať ďalších 26 rokov ! Ak by ste si chceli aspoň na chvíľu vychutnať krásu a vidieť interiér paláca zvnútra, vedzte, že to možné je. Na rozdiel od Buckinghamského paláca v Londýne.

palác

Hýčkajte svoje chuťové bunky
Španielska kuchyňa je jednou z najlepších a najrozmanitejších na svete. Či začnete ráno typickým španielskym churros s horúcou čokoládou, alebo na obed s chutnou Paellou, prípadne večer zakončíte v nejakom z tappas barov chutnými jednohubkami a príjemnými drinkami, je vyslovene na Vás. Určite však neoľutujete a domov si prinesiete fantastické spomienky na túto krásnu a modernú metropolu zo srdca Španielska. 

Číst dále

Nedostatok pohybu prispieva k rozvoju artrózy


Artróza je vážna choroba, ktorá je spojená s veľkými bolesťami, vedie k obmedzeniu pohyblivosti kĺbov a znižuje kvalitu života. Nejeden pacient postupne začne podliehať smútku a depresii.

plavání

Hlavne športovci si nevedia predstaviť, že zrazu prestanú športovať a hýbať sa. Obmedzenie pohybu nepomáha. Práve naopak nedostatok pohybu prispieva k rozvoju artrózy. Ľuďom, ktorí sa málo hýbu,  kĺby ochabujú. Každý fyzický výkon je pre nich potom veľkou záťažou a kĺby sa  rýchlejšie opotrebujú.
Artróza sa vyvíja nenápadne. Podľa definície je to dlhotrvajúca, pomaly sa vyvíjajúca choroba jedného alebo viacerých kĺbov. Spôsobuje ju opotrebovanie chrupavky. Chrupavka stráca pevnosť a pružnosť, praská a zmenšuje sa. Na okrajoch kĺbov vzniká nové kostné tkanivo. Tieto výrastky obmedzujú pohyb, dráždia a vedú k bolestiam a opuchom kĺbov.

Veľmi častá je artróza ramenných kĺbov, bedrového a kolenného kĺbu.  V počiatočných štádiách choroby sa objavujú občasné bolesti alebo opuchy kĺbov hlavne po preťažení. Neskôr sa bolesti zhoršujú, kĺb je postupne menej pohyblivý, opuchne a vytvára sa v ňom voda. V konečných štádiách pocity bolesti  nenechajú človeka na pokoji ani v noci.

Podľa štatistiky trpí na Slovensku artrózou pätina obyvateľstva, vo vekovej kategórii nad sedemdesiat rokov až deväťdesiat percent. V ordináciách ortopédov však nie je žiadna výnimka ani 40-ročný pacient. Zdá sa, že chorobe sa nedá vyhnúť a prevencia je málo účinná.

artroza

Zdraví ľudia však môžu prejavy artrózy výrazne zmierniť. Ako na to? Vyberte si vhodný šport, napríklad rýchlu chôdzu, turistiku alebo plávanie, ktoré posilňujú kĺby. Vyhýbajte sa však športovými aktivitám na vrcholovej úrovni. Neodporúčajú sa ani športy ako tenis, aerobik, squash, lyžovanie, jazda na snowboarde, futbal alebo beh po tvrdom povrchu. Kĺby si treba pri športe chrániť rôznymi pomôckami, ako sú odpružená obuv alebo rôzne chrániče, napríklad ortézy. 

Číst dále

Prirodzená krása je tá najkrajšia


V jednoduchosti je krása. Táto veta platí dodnes, ale čím ďalej tým menej.
 
Prijmite seba takých akých ste
Začnite sa mať viac rád, a skúste sa prijať takého aký ste. Keď sa to naučíte, začnete mať viac rád aj svoje okolie, a budete si vážiť veci, o ktorých ste v minulosti ani len nezakopli.
Krása nie je všetko. Dôležitá vec, je hlavne ako sa správame k svojmu okoliu. To nás odzrkadľuje.

lesk
 
Nezabúdajte na svoje zdravie
Zdravie je najdôležitejšia vec ktorú máme. Tak teda nech nám slúži! Vitamíny, a správne minerály je to čo naše telo, a duša najviac potrebuje. Taktiež veľa pohybu prospieva našej váhe.
Dostatok pitného režimu, v podobe čistej vody je taktiež veľmi dôležité. Naše telo tvorí zväčša voda, a čistí náš organizmus. Plus správny režim spánku.
 
Menej škodlivých závislostí
Čo tak si dať nejaké to zdravé predsavzatie? Menej prijímať škodlivé látky, v podobe alkoholu a cigariet. To práve zrýchľuje starnutie, a postupne ale isto ničí naše telo. Nahraďte to pomocou ovocia, či raz za čas maškrtou. Taktiež si doprajte domáci wellness, v podobe kúpeľov, či pleťových masiek.
 
Máte tie správne záľuby?
Aj to aké máme koníčky sa odzrkadľuje na našej kráse. Ak máme radi sledovanie televízie, či sedenie za počítačom, vieme aké nepríjemné následky na nás čakajú. Ak práve naopak máme v obľube prechádzky v prírode, a na čerstvom vzduchu pred spaním, dodá nám to energiu do ďalších dní. Jednak môžete zapojiť fantáziu, či talent a máte o spomienky postarané pomocou umenia, ako fotogtafovaním či maľovaním. Aj v tom vieme nájsť prirodzenú krásu, ktorá cez nás prúdi.

koupel
 
Skrášliť sa nie je zakázané
Ak sa chystáme do spoločnosti, kľudne môžeme použiť prírodnú kozmetiku. Treba len pohľadať tú správnu pre našu pokožku. Zvýraznením jednou časťou tváre, napríklad úst, máme o krásu postarané, plus prirodzený úsmev je to najkrajšie čo môžete druhým poskytnúť.

Číst dále